torstai 21. helmikuuta 2019

Pankkivertailua -lainan kilpailutus

Ollaan jo kaksi omistusasuntoa omistettu ja myyty ja niihin lainaa pankista haettu, ja muutamasta pankistakin on jo aiemman asiakkuussuhteen pohjalta kokemusta.

Aluksi tietysti lasketttiin, että mitä meidän talo tulisi maksamaan kaikkinensa ja toisaalta taas, että minkä suuruiseen lainaan meillä on varaa. Tällä haarukalla ja tekemällämme kustannuslaskelmalla lähdettiin kyselemään keväällä 2018 jo ennen tontin  löytymistä pankeista lainatarjouksia.

Sitten vain näppärästi täyttämään netin käteviä pankkien yhteydenottopyyntöjä ja odottelemaan soittoja pankeista.

Yllätyin, miten vähän tuntui pankkeja kiinnostavan lainan tarjoaminen, ainakin meidän tapauksessa Pirkanmaalla keväällä, vaikka meillä talous ja lainan suuruus olikin hyvin balanssissa. Laitoimme kyselyn eri tavoin  neljälle pankille, omasta OP pankistamme oltiin nopeasti yhteydessä, mutta muista ei kuulunutkaan heti mitään. Otin sitten uudestaan itse yhteyttä muihin pankkeihin. Säästöpankin edustajan olimme tavanneet aiemmin asuntonäytössä ja häneltä sainkin lainalaskelman puhelinkeskustelun (ja muutaman kyselyn jälkeen). Yhdestä pankista (Danske) en saanut kunnon yhteydenottoa kyselyistä huolimatta. Kolmannen pankin kanssa kävin istumassa kasvotusten ja neuvottelemassa lainasta.

Vertailimme lainoissa luoton suuruuden lisäksi takaisinmaksuaikaa, marginaalia, kk-maksuja, lainan nostokuluja,  koko pankkiasioinnin kuluja ja pankista saatua palvelukokemuksta ja asioiden sujumista. Lähes kaikki sitoivat lainan samaan Euriboriin. Eroja oli myös paljon pankin tarjoamien "oheistuotteiden" suhteen ja niiden hinnoittelussa.  Pankkikonttorin sijainnilla emme kokoneet olevan suurta merkitystä, sillä niin moni asia hoituu nykyisin verkossa tai puhelimen välityksellä.

Lopulta päädyttiin tarjousten perusteella siihen, että jatkamme nykyisen TSOP-pankkimme kanssa edelleen ja nostamme rakentamislainaakin sieltä. Olihan heiltä paras tarjous ja asiointi suijui muutenkin hyvin. Ja onhan tässä se hyvä puoli, että nyt ei tarvitse vaihtaa kaikkea pankkiasiointia muualle ja opetella taas uutta tilinumeroa.

Pankista on meille tietty yhteyshenkilö, joka on hoitanut meidän lainan neuvotteluita, vastannut kärsivällisesti kaikkiin kysymyksiin sekä verkkopankin että puhelimen välityksellä, auttanut hoitamaan rivitalomme kauppaan liittyvä asioita. Tämä on erittäin positiivinen asia, ettei aina tarvitse asioida eri henkilön kanssa ja alkaa alusta asti selittämään asiaansa, kuten yleiseen puhelinpalvelunumeroon soitettua (ja jonotettua ensin 10min) tarvitsisi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti